Pàgines

dimecres, 9 de gener del 2013

Barcelona - Figueres en TGV.

Tinc la sort, que no tothom té, de poder prescindir del vehicle particular. Però encara més, soc usuari militant i convençut del transport públic.

En particular m'agrada molt el tren.

Me n'alegro molt que finalment -amb nou anys de retràs- avui  s'hagi estrenat la línia d'alta velocitat entre Figueres, Girona i Barcelona. És una bona notícia.

Las mala notícia és que des de Montcada i cap a Vic, Ripoll, Puigcerdà i Enveitg només hi ha línia única. Cap a Lleida per Manresa, només hi ha línia única. La línia de Lleida a La Pobla de Segur és línia única i no està electrificada... Segueixo?

Només dir que la bona notícia no treu la dolenta. Algú, algun dia, haurà de fer un pensament molt seriós sobre el transport de passatgers i mercaderies a Catalunya. Està molt bé desdoblar l'eix transversal. Però també estaria molt bé desdoblar la línia de tren cap a Puigcerdà i Enveitg; o la línia de Lleida per Manresa; o electrificar la de la Pobla de Segur.

Seria fabulós posar algunes línies de tren noves. Algú havia parlat, per exemple, d'allargar la línia de la Pobla cap Andorra i connectar amb la línia de Puigcerdà. També s'havia parlat de la línia orbital...

M'agradaria molt veure un auge del ferrocarril al meu país. Algú dirà, i reconec, que en soc part interessada. Ara bé, crec que, vist l'escenari d'escassedat del petroli al que estem abocats i al conseqüent encariment del transport per carretera, part interessada en aquest auge en som tots.

Posats a dissenyar el model de país que volem amb la independència, assenyalo la importància estratègica que haurà de tenir el transport ferroviari: més barat, més net i de gran capacitat. Molt més eficient.

A Europa ho tenen clar i, per això, també aposten pel Corredor Mediterrani. Com a país, a més del gran troncal del corredor, el que ens interessa de veritat són totes les branques regionals i locals; i els centres logístics que l'han de capilaritzar per a fer-lo útil de veritat per a la indústria local.

Com deia avui el nord-català Hervé Pi, el nou tram d'Alta Velocitat, que és una infraestructura important i útil, és la culminació d'un projecte centralista i radial. No pot ser això. Figueres ha de ser una estació de pas, no de final. La xarxa no ha de ser radial, ha de ser mallada. Útil a tot el país.

 Tot i que va amb retard,  no es pot perdre aquest tren.