Pàgines

dijous, 13 de gener del 2011

Eix Ferroviari Mediterrani

Avui s'ha realitzat un acte a Brusel·les organitzat per la Ferrmed -una institució que aplega empreses i governs directament involucrats en el projecte d'un gran eix ferroviari europeu- en el que els governs de Catalunya i el País Valencià i representants de llurs sectors econòmics, han anat de bracet per a defensar la necessitat d'aquesta infraestructura.

Es tracta d'un projecte d'una enorme importància pels treballadors dels Països Catalans ja que significarà una major integració de les economies dels nostres països amb l'europea. Es tracta d'una inversió directa i indirecta de gran importància per al territori.


HI han molts bons arguments per a fer que aquesta infraestructura tiri endavant. A la web de ferrmed en donen la principal: la xarxa associada al gran eix Ferrmed inclou la major zona d'activitat econòmica i logística de la Unió Europea, i els ports i aeroports més importants. En el cas de l'estat espanyol aquesta zona és avui l'arc mediterrani: Els Països Catalans, Múrcia i la costa d'Andalusia Oriental fins el port d'Algesires.

Hi ha, això sí, un argument per a que l'eix mediterrani no prosperi. Madrid quedaria aïllada. El govern espanyol es resisteix a donar suport a aquesta infraestructura per aquest motiu. No es diu de forma oberta, però aquesta és la motivació de fons.

A favor de l'eix mediterrani hi ha que no és evident que l'última paraula en aquesta qüestió la tingui Madrid. Ben bé podria ser que l'última paraula la tingui Brusel·les o, filant més prim, la senyora Merkel que serà, en definitiva, la que posarà els calers i que, en bona lògica, demanarà que estiguin ben invertits. En aquest sentit, la credibilitat inversora de Madrid està a mínims i potser se li acaba "imposant" l'eix mediterrani malgrat que no en tinguin ganes. Ja veurem.

Una obvietat: si Catalunya fos independent tota aquesta discussió ens l'hauríem estalviat. l'Eix Mediterrani ja estaria fet i passant per Portbou, Figueres, Girona, Granollers, Barcelona, Vilanova o Vilafranca? Tarragona i cap a Castelló i València. Amb branques cap a Ripoll i Puigcerdà, tal vegada cap Andorra, tal vegada cap a Berga i Solsona, cap a Vic, cap a Manresa i Lleida.

Catalunya, però, no és independent i totes aquestes infraestructures ferroviàries depenen de que uns senyors a Madrid es llevin de bon humor. Convé no oblidar-ho. Tampoc convé oblidar que si Catalunya no és independent és perquè els catalans decideixen majoritàriament, elecció rere elecció, que no ho sigui. En fi. Si no lluitem, després, si us plau, no ens queixem.

Per acabar, el següent mapa ens mostra el projecte d'eix. Tant de bo el projecte esdevingui realitat aviat. Una vella aspiració: transport de mercaderies amb  ample de via europeu des d'Algesires a Portbou i més enllà, fins Escandinàvia, pel nord, i creuant l'estret i cap a Casablanca i Tunis pel sud.


Creuem els dits i que Santa Merkel ens escolti, perquè a Madrid no ho faran.

Això sí, si no surt, que després ningú no es queixi. La culpa no la té Madrid. Ells, simplement, defensen el "seu" país. I aquí, quan de debò toca, no ho fem. És més fàcil plorar.